KURUMSAL
SON DUYURULAR
2024 YILINDA VUK KAPSAMINDA UYGULANACAK CEZALAR HK.
05 Ocak 20242024 YILINDA UYGULANACAK GELİR VERGİSİ TARİFE , HAD VE İSTİSNA TUTARLARI HK.
05 Ocak 20242024 YILINDA UYGULANACAK DAMGA VERGİSİ TUTARLARI HK.
05 Ocak 2024TÜKETİCİ KREDİLERİNDE BSMV ORANI %15 OLMASI HK.
31 Temmuz 2023BORÇ VE ALACAKLARDA UYGULANAN TCMB REESKONT FAİZ ORANININ YENİDEN BELİRLENMESİ HK.
04 Temmuz 2023Sayın BAŞBAKAN YARDIMCIM;
Uludağ; 1950 yıllardan bu yana kayak turizmi yapılan bir dağ olup aynı zamanda da MİLLİ PARKTIR. Uludağ Milli Parkı 20.09.1961 tarihinde 12372 Hektar alanda Milli Park olarak ilan edilmiştir, bugünkü statüsüne kavuşmuştur.
Günümüzde, Uludağ’ın sadece 180 hektarlık arazisi üzerinde Kayak Turizmi yapılmakta olup, bu alan, Uludağ Milli Parkı’nın %1.4 lük bölümüne tekabül etmektedir.
Kısacası; aşağıda arz edeceğim tüm sorunlar Uludağ’ın tamamında değil sadece %1.4 ünde yaşanmakta ve yaşatılmaktadır. Kamuoyunda; sanki Uludağ’ın tamamında sorun var gibi anlaşılması veya Orman ve Su İşleri Bakanlığı ve çalışanlarının bu sorunları sanki Uludağ’ın tamamında kayak turizmi yapılıyor gibi düşünerek sorununu büyütmeleri doğru değildir.
“ULUDAĞ MİLLİ PARKI UZUN VADELİ KALKINMA PLANI” ilk defa 1964 yılında yapılmıştır. Uludağ 1/25.000 ölçekli Çevre Düzeni İmar Planı; Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca 05.06.1983 tarihinde onaylanmıştır. Bu planda kullanım kararı getirilen alanlar; “Milli Parklar Yasası” gereği, “Bayındırlık ve İskan Bakanlığı”nca Planlanmış 1/1000 Ölçekli “Uludağ Kayak Merkezi Uygulama İmar Planları” 21.10.1985 tarihide 1.ve 2. Gelişim Bölgesi olarak onaylanmıştır.
Bunlar dışında;
1/1000 Ölçekli 1.Gelişim Bölgesi 2.Revizyon İmar Planı 21.10.1990 tarihinde,
1/1000 Ölçekli 1.Gelişim Bölgesi 3.Revizyon İmar Planı 29.07.1994 tarihinde onaylanmıştır.
2002 yılında, Uludağ’ın çok başlılıktan kurtarılması ve yeniden planlanmasına yönelik yeni bir çalışma başlatılmıştır. Bu çalışma; 27.09.2002 tarihinde, o dönemin Turizm Bakanı Mustafa TAŞAR, Bayındırlık ve İskân Bakanı Abdülkadir AKCAN ve Orman Bakanı Nami ÇAĞAN ortak imzası ile karar altına alınan protokol çerçevesinde “4. Revizyon İmar Planı” için Turizm Bakanlığı tarafından şartnamesi hazırlanıp ihale edilenmiştir. 4. Revizyon imar planı yapımının ihalesini alan TUER Mühendislik Planlama Ltd. Şti. tarafından tüm planın yapım bedeli; Uludağ’da tesisi bulunan özel tesis sahiplerince ödenmiş olup; Uludağ’da tesisi bulunan kamu tesisleri, geçmişte olduğu gibi, bu projenin de maliyetinekatılmamışlardır.
Orman ve Su İşleri Bakanlığının Plana aykırı yapılaşma diye yıkımlarına karar verilen ve devlette devamlılık ilkesine uyulmadan yıkımda ısrar edilen tüm tesislerin ilave yapılaşmaları; işte bu protokolle oluşmuş ve bu protokolü imzalayan 3 Bakanlığın bilgisi ve onayı ile yapılmıştır. Uludağ gibi devletin tüm birimlerinin gözü önünde ve hatta Milli Park içerisinde ve bu Orman arazisinde 1m2 dahi kaçak yapılaşma yapmanın, devlete rağmen mümkün olmadığı gerçeğini takdirlerinize sunmak isterim.
Bu plan, 3 Etaptan oluşmaktadır. 1.Etap işin protokol imzalanması aşaması ve 2.Etap ise Turizm ve Bayındırlık Bakanlıkları onayı aşamasıdır. Orman Bakanlığının; diğer iki Bakanlığın imzaladığı 4. Revizyon imar planını onaylamaması sonucu plan askıda kalmış ve 3. Etaptaki yapılması gereken Koruma amaçlı imar planı aşamasına geçilememiştir.
Uludağ 1.Gelişim Bölgesinde var olan Turistik Tesisler tarafından Turizm Bakanlığından alınan yetki ve rapora ekli 3 bakanlık protokolü gereğince, 2004 yılında 4. Revizyon İmar Planı yaptırılarak, Orman Bakanlığı’na onaya sunulmuş olsa da, onaylanmamıştır. İşte onaylanmayan bu plan sonucu, protokolle yaptırılan tüm ilave yapılar kaçak yapı statüsüne düşmüştür.
1994 yılında onaylanan 3. Revizyon İmar Planı ile onaylı olan bu bölgede 16 adet otel, 17 adet resmi kurum tesisi ve 12 adet Mekanik Tesis mevcut olup; resmi kurumlardan sadece 2 tanesi yıkılmış (DSİ binası ve Milli Parklar binası), diğerleri ise mevcudiyetlerini devam ettirmektedirler.
04.06.1986 yılında Bakanlar Kurulu Kararı ile;
Uludağ Kayak Merkezi 2.Gelişim Bölgesi 05.08.1986 gün ve 19186 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak Turizm Merkezi İlan edilmiş ve bu bölgeye ait İmar Plan değişikliği 23.01.1996 tarihinde Turizm Bakanlığınca Onaylanmıştır.
Uludağ’da bir plan ve alan bütünlüğünü sağlamak amacı ile 2.Gelişim Bölgesi Turizm Merkezi alanı genişletilerek, hem 1. Gelişim Bölgesini hem Alaçam Bölgesini de içine alan “Bursa Uludağ Kış Sporları Turizm Merkezi” 11.01.1998 gün ve 23227 Sayılı Resmi Gazetede ilan edilmiş ise de buna yapılan itirazlar nedeniyle; Danıştay 6. Dairesinin 22.04.1998 gün ve Esas:1998/1455 sayılı kararı ile Yürütmesi durdurulmuş ve sonrasında iptal edilmiştir.
Daha sonra Uludağ 1.Gelişim Bölgesinin bulunduğu 347 hektar alan 17.03.2006 tarih ve 10189 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile bu alanın Milli Park Vasfını kaybetmiş olması nedeniyle Milli Park Sınırları dışına çıkartılmıştır.
Bursa Sivil Toplum Örgütlerince yapılan itiraz sonucu; Danıştay 6. Dairesince 2006 Eylül ayı içerinde söz konusu sınır değişikliği aleyhine öncelikle “Yürütmeyi Durdurma” ve daha sonra “İptal Kararı” verilmiş ve karar 5 Haziran 2009 yılında da kesinleşmiştir.
Bursa Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulunun 06.05.2006 tarih ve 1476 sayılı Kararı ile Uludağ Milli Parkının tamamı Doğal sit İlan edilmiştir. Bu Kararda 1.ve 2. Gelişim Bölgesi II. Derece Doğal Sit alanı, geri kalan alanın tamamı ise I. Derece Doğal Sit alanı ilan edilmiştir
Bu kararla Uludağ’ın Oteller Bölgesinin doğal sit alanı ilan edilmesi ile birlikte 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasasının 14.7.2002 tarih ve 5226/8 maddesi ”BİR ALANIN KORUMA BÖLGE KURULUNCA SİT OLARAK İLANI; BU ALANDA HER ÖLÇEKTEKİ PLAN UYGULAMASINI DURDURUR” hükmüne amir olup, bu karardan itibaren 2 yıl içinde burada KORUMA AMAÇLI İMAR PLANI yapılması gerektiği halde bugüne kadar böyle bir plan yapılmamıştır.
Bu da Uludağ’ın bu hüküm gereğince artık 3. Revizyon imar planı da ortadan kaldırılarak; Uludağ plansız bir alan haline getirilmiştir. Bunun üzerine, bu iki alanın doğal sit ilan edilmesinden sonra bu bölgenin plansız kalmış olması nedeniyle 2863 sayılı yasa uyarınca, bu bölgede Koruma amaçlı İmar Planı Yapılması zaruri hale gelmiştir.
15.10.2007 tarihinde; Çevre ve Orman Bakanlığınca bu bölgeler için 1/25000 ölçekli “Uzun Devreli Gelişme Revizyon İmar Planı” çalışmaları başlatılmış ve yapılan plan, Uludağ’daki sektör temsilcilerinin görüş ve önerileri dikkate alınmadan, Kamu kurum görüşleri doğrultusunda hazırlatılarak, 10.12.2009 tarihinde Çevre ve Orman Bakanlığı, Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünce Onaylanmıştır.
6.5.2006 tarih ve 1476 sayılı B.K.T.V.K.B. Kurul Kararının “2b” maddesinde SİT ALANI ÖNCESİ YAPILMIŞ RUHSATLI VE RUHSATLI SAYILAN YAPI EKLERİNİN YAPILACAK PLANLAMADA “MEVCUT YAPI” olarak dikkate alınması ibaresi bulunmaktadır.
15.10.2007 tarihinde Çevre ve Orman Bakanlığınca bu bölgeler için 1/25000 ölçekli Uzun Devreli Gelişme Revizyon İmar Planı Çalışmalarından sonra, 1/5000 Nazım İmar planı ve 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planları yaptırılarak 08.12.2010 tarihinde ve bir diğeri 11 Nisan 2011 tarihinde Çevre ve Orman Bakanlığı Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünce Onaylanmış ise de söz konusu planlar Danıştay 6. Dairesince 02.06.2012 tarihli Kararlar ile Yürütmesi durdurulmuş ve dava süreci devam etmektedir.
Kısacası şimdiki ismi ile Orman ve Su İşleri Bakanlığı Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünün, Uludağ’da olan 16 otel sahibini yan yana getirerek hiçbir kimsenin fikrini dikkate almadan yaptığı ve sadece ben yaptım oldu mantığı ile yaptırdığı tüm planlar artık ya yürütmeyi durdurma ya iptal kararı ile yürürlükten kaldırıldığından; BUGÜN ULUDAĞ PLANSIZ KONUMA DÜŞÜRÜLMÜŞTÜR.
4916 SAYILI YASA SÜRECİ;
Uludağ’da, 4916 sayılı yasa süreci yaşanmış ve imara aykırı tüm yapılar Orman ve Su İşleri Bakanlığı’nın bilgisi ve denetiminde yıktırılmıştır ve tesislerin tümünün Kültür ve Turizm Bakanlığınca var olan Turizm İşletmesi Belgeleri İptal edilerek müktesep hakları ellerinden alınmıştır. Ancak bu yıkım işleminden sonra sorumluluklarını yerine getiren tesislere de halen bu Turizm İşletmesi belgeleri verilmediğinden ve bu konuda sürekli olarak, hem Kültür ve Turizm Bakanlığınca, hem de Orman ve Su İşleri Bakanlığı’nca birbirleri ile yazışarak bürokratik yazışma uygulandığından halen tüm tesisler Turizm İşletmesi Belgesizdirler.
ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
- Uludağ’da kayak ve milli park anlayışı aynı anda yürütülemediğinden sadece kayak yapılan alanları ve oteller bölgesi; zaten hiçbir Milli Park özelliği olmadığından MİLLİ PARK statüsünden ve Orman –Su İşleri Bakanlığı’nın görev alanından çıkartılarak; Kültür ve Turizm Bakanlığı’na devredilmeli ve bu alanın da, 2.Gelişim Bölgesi gibi Turizm Merkezi ilan edilerek Kültür ve Turizm Bakanlığı uhdesinde 12 ay Turizm yapılabilir bir alan haline getirilmesi sağlanmalıdır.
- Uludağ’daki tüm tesisler, Hükümetimiz tarafından çıkartılan ve aşağıda torba kanun adı ve kanun metni yazılı 6001 sayılı yasadan faydalanma başvurularımız olmasına karşın Orman ve Su İşleri Bakanlığınca bu yasadan faydalandırılma noktasında bir ilerleme kaydedilememektedir.
Bu konuda Destek ve Katkılarınızı arz ederiz.
Karayolları Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun;
Kanun No. 6001 Kabul Tarihi: 25/6/2010
Resmi Gazete Sayı: 27640 Resmi Gazete Tarih:13.07.2010
ALTINCI BÖLÜM
Değiştirilen Hükümler;
Madde 33- (1) 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun;
ç) Geçici 7’nci maddesinden sonra gelmek üzere, aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 8 - Bu Kanunun 17’nci maddesi hükümlerine göre 8/11/2003 tarihinden önce verilen turizm ve diğer izinlerin kesin izin hakları devam eder, izinli saha içinde kalmak kaydıyla mevcut tesislere tadilat, kapasite, tür ve sınıf değişikliği izni verilebilir. Çevre ve Orman Bakanlığı’nca verilen tadilat, kapasite, tür ve sınıf değişikliği izinleri dâhil olmak üzere daha önce turizm amaçlı tesisler için verilen izinler ile diğer izinlerin irtifak hakkına dönüştürülmesinin izin sahibi tarafından talep edilmesi halinde, izin sahibi lehine bu Kanunun 115 inci maddesine göre irtifak hakkı tesis edilebilir.
- Uludağ’da halen tüm tesisler LNG, LPG veya FUELOİL kullanmaktadırlar. Bu yakıtın yerine Uludağ’a DOĞALGAZ getirilmesi halinde çevreyi koruma adına doğru bir yakıt kullanma imkânı sağlanmış olacaktır.
- Uludağ’da halen 5000 yatak bulunmaktadır. Uludağ sadece kış aylarında 90 gün kayak yapılan bir dağ olup, yılın kalan 9 ayında boş konumda ve atıl durumdadır. Yılın 9 ayında devlet kademelerinin yaptığı tüm toplantı ve kongre organizasyonları çok ekonomik şartlarda Uludağ’da yapılabilir. Bu konuda devlet kademelerinin Uludağ’a yönlendirilmesi ve atıl duran 5000 yatağın kullanılması hem devletimiz adına, hem de tesis sahipleri adına uygun olacaktır.
- Hukuki eksiği olmayan Tesislerin ivedilikle bürokratik engeller ve yazışmalar dışında tutularak Turizm İşletmesi Belgeleri verilmesi sağlanmalıdır.
Bu konuda da destek ve katkılarınızı arz ederiz. Bursa, 25.02.2013
Saygılarımla;
MEHMET HALUK BECEREN
GÜNEY MARMARA OTELCİLER BİRLİĞİ BAŞKANI
EKLER:
1-2002 YILI 3 BAKANLIK PROTOKOLÜ